Gry do nauki języków obcych można przygotować także samemu – o czym doskonale wiedzą praktycy nauczania. Tutaj znajdziecie materiały, które pomogą przygotować rozgrywkę, a także garść pomysłów na znane, mniej znane i zupełnie nowe gry, które można wykonać samodzielnie w domu.
To bardzo prosta w swoim zamyśle gra wykorzystująca zasady gry planszowej, która przeznaczona jest do ćwiczenia ogólnej znajomości słownictwa w języku angielskim oraz rozwijania kreatywnego myślenia. Polega na układaniu słów z zebranych wcześniej liter alfabetu.
Gra przeznaczona jest dla kilku graczy, a w przypadku większej ilości zawodników można ich podzielić na drużyny. Do rozgrywki będą potrzebne nam:
PROPONOWANE FORMY ROZGRYWEK
WARIANT I: Gracze rozpoczynają grę na polu start i kolejno rzucają kostką. Przesuwają pionki o określoną liczbę pól „zbierając” litery, na których się zatrzymują i notując je na kartce. Litery te posłużą do układania i zapisywania wyrazów w języku angielskim. Litery użyte do ułożenia wyrazu są skreślane z listy, a w celu ponownego ich użycia, należy jeszcze raz zatrzymać się na odpowiednim polu. Wygrywa gracz lub drużyna, która pierwsza ułoży określoną ilość poprawnych wyrazów (np. 20) lub drużyna, która ułoży najwięcej słów w określonym czasie.
WARIANT II: Gra przebiega w ten sam sposób, jak w wariancie I, jednak rzut drugą kostką każdorazowo określa, ile sztuk danej litery gracz otrzymuje. Liczba słów potrzebnych do zwycięstwa powinna być większa niż w przypadku wariantu I. Dodatkowo można wprowadzić wariant „abordażu”, dzięki któremu gracze będą podbierać sobie nawzajem po jednej literze, gdy staną na polu, na którym znajduje się już pionek innego gracza.
Porada: Grę można urozmaicić poprzez wykorzystanie dowolnych żetonów z literami lub elemetnów innych popularnych gier, w których z liter układa się wyrazy. W grę można także grać w innych językach obcych, pamiętając, że plansza z alfabetem może wymagać modyfikacji.
Poniżej znajduje się zestaw 36 kart obrazkowych do samodzielnego wydrukowania i wycięcia. Karty w dwu wersjach – kolorowej i czarno-białej – przedstawiają przedmioty i miejsca związane z domem. Towarzyszy im zestaw kart zawierających odpowiedniki wyrazowe w języku angielskim. Karty można wykorzystać na wiele różnorodnych sposobów, z których najoczywistszym jest gra typu memory.
PROPONOWANE FORMY ROZGRYWEK
GRA W MEMORY: Karty rozkładamy na stole obrazkami i napisami do dołu, a następnie kolejno odkrywamy je parami w celu skompletowania jak największej ilości par składających się z obrazka i wyrazu. Wygrywa osoba, która uzbiera najwięcej kart.
GRA W REFLEKS: Karty z ilustracjami rozkładamy na stole tak, aby wszystkie obrazki były widoczne dla graczy. Osoba prowadząca losuje kartę z wyrazem i odczytuje go na głos. Zadaniem graczy jest jak najszybsze odnalezienie właściwej karty z obrazkiem i przykrycie jej dłonią, co skutkuje zdobyciem danej karty. Gra kończy się w momencie, gdy wszystkie obrazki znikną ze stołu. Wygrywa osoba, która uzbiera najwięcej kart.
GRA w TAK lub NIE: W tej grze karty można wykorzystać do nauki dowolnego języka obcego. Gracz losuje kartę i demonstruje ją innym tak, by samemu nie widzieć obrazka, a następnie zadaje graczom w języku obcym pytania mające na celu ustalenie, co znajduje się na karcie. Pytania powinny być sformułowane w taki sposób, aby można było na nie udzielić prostych odpowiedzi TAK lub NIE. Zadaniem uczestników zabawy jest zrozumienie pytań i udzielenie na nie odpowiedzi, które pozwolą osobie pytającej na odgadnięcie, jaki przedmiot znajduje się na obrazku.
Porada: Aby nadać kartom większą trwałość można je zalaminować lub nakleić na odpowiednio przyciętej, twardej tekturze.
Poniższy zestaw składa się ze 150 kart do samodzielnego wydrukowania zawierających 50 popularnych angielskich czasowników nieregularnych. Karty w zależności od formy czasownika oznaczone są różnymi kolorami: forma podstawowa to kolor żółty, II forma (past tense) to kolor pomarańczowy, zaś III forma (past participle) – kolor różowy. Zestaw można wykorzystać na wiele różnych sposobów. Poniżej proponujemy kilka z nich.
PROPONOWANE FORMY ROZGRYWEK
SZUKANIE TRÓJEK: Tasujemy ze sobą wszystkie trzy talie i część kart rozdajemy graczom (na przykład po 10 sztuk). W przypadku większej ilości graczy liczba rozdanych kart może być odpowiednio mniejsza. Pozostałe karty kładziemy w talii stroną z napisami do dołu. Celem graczy jest uzbieranie jak największej ilości „trójek”, zawierających trzy formy tego samego czasownika. Gracz rozpoczynający grę ciągnie kartę i sprawdza, czy pasuje ona do którejś z jego kart. Może ją odłożyć z powrotem lub zachować odrzucając jednocześnie inną, niepotrzebną kartę. Kolejny gracz ma możliwość wzięcia karty odrzuconej przez poprzednią osobę lub pociągnięcia karty ze stosu. Wygrywa osoba, która jako pierwsza skompletuje trzy karciane trójki. Liczbę skompletowanych trójek potrzebnych do zwycięstwa można modyfikować w zależności od planowanego czasu zabawy, ilości graczy oraz ich umiejętności językowych.
MEMORY: Do gry w memory należy wybrać dwa z trzech zestawów kart. Można także wprowadzić dodatkowy wariant gry, w którym odsłaniający pasującą do siebie parę musi dodatkowo podać z pamięci trzecią, brakującą formę (na przykład podstawową), aby uzyskać punkt.
PIOTRUŚ: Do gry w popularnego Piotrusia, należy wybrać dwa zestawy kart. Niepasującą kartą typu „Piotruś” może być dowolna karta wzięta z trzeciego zestawu lub karta z talii podstawowej pozostawiona bez pary poprzez odłożenie na bok pasującej do niej karty. W grze można także użyć mniejszej ilości kart wybierając tylko niektóre czasowniki. Celem graczy jest kompletowanie par poprzez ciągnięcie od gracza obok po jednej karcie i odkładanie na bok dopasowanych w ten sposób par. Wygrywa osoba, która pierwsza pozbędzie się swoich kart. Z kolei przegrywa zawodnik, który pozostanie z kartą bez pary.
KONSTRUOWANIE ZDAŃ: Do rozgrywki potrzebna będzie talia kart z podstawowymi formami czasowników. Karty należy rozdać zawodnikom. Pierwsza z osób wymyśla dowolny rzeczownik pospolity, a gracz po jej prawej stronie ma za zadanie wyszukać w swoich kartach czasownik pozwalający na zbudowanie poprawnego logicznie zdania zawierającego podany rzeczownik, a następnie zaprezentować je na głos. Poprawne wykonanie zadania uprawnia do otrzymania punktu, odłożenia karty na bok i wskazania innego rzeczownika pospolitego dla kolejnego gracza. Wygrywa gracz, który pierwszy uzbiera 8 punktów.
Porada: Grę można przeprowadzić na wyższym poziomie trudności wprowadzając wymóg konstruowania zdań w różnych czasach gramatycznych przy użyciu II i III formy czasowników.
Nazywamy się ET TOI i istniejemy po to, abyś mógł uczyć się lub nauczać języka obcego łatwo, przyjemnie i skutecznie :) Wraz ELI PUBLISHING – pierwszym na świecie zespołem edukacyjnym, który w koncepcji nauczania położył nacisk na ideę nauki języka za pomocą gier i zabaw, a obecnie największym na świecie wydawcą gier o charakterze językowym – propagujemy gry, quizy, układanki i zabawy oparte na elementach rywalizacji, czyniąc z nich istotny element kształcenia językowego u dzieci, młodzieży i dorosłych. Serwujemy Ci praktyczne opracowania metod uczenia przy pomocy gier w postaci gotowych scenariuszy zabaw i rozgrywek towarzyszących grom ELI, a także rozwiązania uzupełniające, takie jak kostki edukacyjne Linguadice. Wszystkie materiały opracowywane są pod czujnym okiem metodyków nauczania zgodnie z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego.
Wydawnictwo ET TOI
oficjalny reprezentant ELI w Polsce
ul. Horaka 1
30-433 Kraków
Polska
Skontaktuj się z nami w sprawie gier językowych
tel. 12 383 24 94
tel. 695 593 454