BLOG: GRY ANGIELSKIE W NAUCE ONLINE

Stół i osoba pisząca coś w zeszycie

GRY JĘZYKOWE W NAUCZANIU ZDALNYM, CZ. II

Kontynuujemy temat wykorzystania gier językowych w nauczaniu zdalnym. Oczywiście poniższe propozycje stanowią tylko część możliwych rozwiązań.

QUIZY KULTUROWE

W przypadku gry English Paperchase i jej wersji w innych językach, które polegają na odgadywaniu symboli związanych z kulturą danego kraju, rozgrywka będzie wymagać jednorazowego ograniczenia liczby pytań i kart symboli do ilości, która może zmieścić się w polu kamery. Może to być np. 10 kart. Następnie, tak jak podczas tradycyjnej rozgrywki, nauczyciel czyta kolejne podpowiedzi, bazując także na odpowiednio ograniczonym zestawie kart z drugiej talii, zaś uczeń, który pierwszy znajdzie odpowiedź wśród widocznych kart, zdobywa punkt.

W innym wariancie wykorzystania online możemy zrezygnować zupełnie z kart zawierających odpowiedzi. Uczniowie odgadują „z głowy”, przy czym można wyeliminować element rywalizacji i pozwolić uczniom na konsultację pomysłów, przez co zabawa przybierze formę kooperacyjną.

Gry z serii Roundtrip, które stanowią podróż poprzez dziedzictwo geograficzne, historyczne i kulturowe różnych krajów, także mogą być wykorzystane jako quiz. Rezygnując z używania w rozgrywce mapy musimy ustalić liczbę punktów, która wymagana jest do zwycięstwa. Gracze kolejno odpowiadają na pytania z kategorii wylosowanej przez nauczyciela i zdobywają punkt za każdą poprawną odpowiedź.

Z kolei w grę English Championship (i jej odpowiedniki w innych językach) można bez trudu grać online właściwie bez żadnych dodatkowych obostrzeń. W zestawie znajduje się dodatkowa kostka do losowania kategorii pytania, co sprawia, iż do rozgrywki zdalnej nie jest konieczna plansza. Zamiast żetonów użyć można dowolnej innej formy zapisywania punktacji.

ODMIANA CZASOWNIKÓW

Podstawowa rozgrywka przy użyciu zestawu The Great Verb Game (i innych wersji językowych tej gry) może być przeprowadzona bez większych zmian. Nauczyciel losuje karty wyznaczające formę czasownika oraz kartę z bezokolicznikiem, następnie zaś pokazuje wyniki losowania graczowi. Zadaniem ucznia jest utworzenie poprawnego zdania z użyciem odpowiedniej formy czasownika. Wygrywa osoba, która jako pierwsza zdobędzie 21 punktów.

gry w nauczaniu zdalnym

Grę Sentence Maker (i jej odpowiedniki w innych językach) możemy zmodyfikować pod kątem nauki online w podobny sposób: wyłączamy z rozgrywki planszę, używając jej następnie jedynie do losowania bezokoliczników. Nauczyciel losuje za pomocą kart i kości kolejne czasowniki z planszy oraz osobę, tryb i czas. Uczniowie budują zdania i otrzymują punkty za poprawne konstrukcje. Ich celem w tym wariancie nie jest dotarcie do mety, lecz uzbieranie 21 punktów (tę liczbę możemy oczywiście zmodyfikować w zależności od ilości i poziomu językowego graczy).

Inną zabawą zdalną z użyciem tych zestawów może być gra w opowiadanie historii. Zadaniem ucznia jest ułożenie z użyciem wylosowanego czasownika poprawnego zdania, które łączy się ze zdaniem stworzonym przez poprzedniego gracza. W ten sposób cała grupa dąży do ułożenia spójnej historii.

INNE GRY

Zasadniczo do rozgrywki online przy użyciu komunikacji audio-wizualnej mogą nadawać się wszystkie gry i sposoby rozgrywek, w których gracze nie muszą trzymać w ręce kart lub innych elementów, oraz takie, w których wszystkie lub większość czynności związanych z losowaniem mogą odbywać się po stronie nauczyciela.

Mamy nadzieję, że nasze propozycje zaowocują kreatywną nauką i zainspirują do znalezienia kolejnych pomysłów na wykorzystanie gier językowych w nauce zdalnej!