Gry sytuacyjne

gry sytuacyjne

Nauka języka wśród dzieci

Dzieciom, które opanowały proste słownictwo w języku obcym i radzą sobie z podstawowymi interakcjami słownymi, można zaproponować różne gry sytuacyjne.

Przykładem może być zabawa w wizytę w sklepie lub u lekarza, gdyż są to sytuacje, z którymi dzieci są zazwyczaj dobrze obeznane. Inscenizację można zacząć od najprostszych zdań typu: Dzień dobry, potrzebuję… Poproszę jedną… Czy jest…? itd. lub – w przypadku wizyty u lekarza – Doktorze, moja ręka… Na późniejszych etapach gra może przekształcić się w bardziej złożony dialog zbliżony do życia codziennego, uwzględniający pozdrowienia i podziękowania, pytania rodziców i instrukcje pielęgniarki typu: Proszę pić herbatę!, Daj jej lekarstwo!, Jak ona się czuje?, Co go boli?.

Przy użyciu tych samych struktur mogą zostać przeprowadzone inne zabawy, na przykład w szkołę, czy wizytę w zoo. Kiedy do odgrywanej scenki nauczyciel wprowadza nowe elementy, powinien dać dzieciom szansę użycia struktur i słów, których już się nauczyły. Jaki może być przebieg zabawy w wizytę w zoo w różnych wersjach – od najprostszej do bardziej złożonej – pokazują poniższe przykłady:

Przykład 1

Osoby: stróż (w którego wciela się nauczyciel); rodzice i dzieci (grani przez uczniów);

Język: nazywanie zwierząt, określanie położenia, kolorów, rozmiaru;

Przykład 2

Osoby: stróż (uczeń), dzieci (uczniowie);

Język: nazywanie zwierząt, określanie położenia, kolorów, rozmiaru;

Sytuacja: jedna klatka jest otwarta; tygrys zniknął;

Język: Chodźcie tu wszyscy!, Nie biegaj!, Czy się boisz?, Gdzie jest stróż / policjant / Marek / Ania?, To koniec!, Tygrys znów jest w klatce!

Przykład 3

Osoby: stróż (uczeń), dzieci chcące kupić zwierzęta (uczniowie);

Język: nazywanie zwierząt, określanie położenia, kolorów, rozmiaru;

Sytuacja: dzieci chcą kupić młode zwierzęta do szkolnego zoo;

Język: wszystkie słowa i struktury użyte w 1 i 2.

Powyższe propozycje w wariantach językowych angielskim, hiszpańskim, niemieckim itd. można z powodzeniem wdrożyć na zajęciach w klasie lub w zabawach z dziećmi w domu.