Gry dla seniorów do angielskiego, niemieckiego, hiszpańskiego...

Dorośli

Czy gry edukacyjne do nauki języków obcych są odpowiednie dla osób dojrzałych i seniorów?

Gry znacząco ułatwiają naukę języka osobom w kwiecie wieku, a ich zabawowa formuła podobnie jak w przypadku dzieci i młodzieży zadziałała aktywizująco i ze zbliżoną skutecznością pomoże w zapamiętywaniu słówek i zwrotów.

Osoby starsze chętnie sięgają po różnego rodzaju gry towarzyskie i logiczne, o czym świadczy spora popularność gier karcianych i planszowych w miejscach takich jak świetlice osiedlowe czy kluby seniora. Z wiekiem nie przestajemy chcieć się bawić i interesująco spędzać czasu, a perspektywa wspólnej zabawy i pogimnastykowania umysłu pozostaje dla wielu osób atrakcyjna na każdym etapie życia. Formuła gier karcianych i planszowych jest zatem uniwersalna i funkcjonuje jako zajmująca rozrywka bez względu na wiek, a w kontekście nauki języka wzmacnia skuteczność procesu zapamiętywania słownictwa i konstrukcji językowych oraz rozwija zdolność swobody wypowiedzi.

Seniorzy, czyli kto?

Gry do nauki języków angielskiego, niemieckiego, hiszpańskiego, francuskiego i włoskiego mogą być z powodzeniem stosowane nie tylko przez osoby 50+, czy sześćdziesięciolatków, ale praktycznie przez każdego, kto jest otwarty na poznawanie języka obcego i wyraża minimalną gotowość do nauki. Zabawa z grami nie wymaga wysiłku i może być rozgrywana przez osoby o różnej kondycji intelektualnej czy motorycznej oraz o różnym stopniu umiejętności językowych.

Osiągnięcie konkretnych celów czy hobby?

Wielu seniorów to osoby nadal czynne zawodowo, które w związku z wykonywaną pracą odczuwają potrzebę nauczenia się nowego języka lub poprawienia umiejętności komunikacyjnych w języku, który już znają, bądź uczyli się go w przeszłości, ale nigdy nie posiedli zdolności swobodnego posługiwania się nim. Inne osoby z kolei w związku ze zmniejszeniem aktywności zawodowej i w konsekwencji większą ilością czasu na rozwój osobisty pragną rozwinąć umiejętność komunikowania się w danym języku ze względu na zamiar podróżowania, planowanej przeprowadzki do innego kraju bądź dla czystej przyjemności i chęci gimnastykowania swoich sprawności intelektualnych.

Jakie gry językowe i dla jakich seniorów?

Podobnie jak w przypadku użytkowników z młodszych grup wiekowych dobór gier powinien być uzależniony od pożądanych celów edukacyjnych takich jak poznawanie słówek z konkretnej dziedziny, opanowanie zasad gramatycznych, ćwiczenie wymowy czy stymulacja mówienia. Innymi istotnymi czynnikami są wyjściowe umiejętności językowe seniorów oraz preferowana przez nich forma gry (na przykład gra planszowa lub karciana, losowa bądź strategiczna, wymagająca różnego stopnia kreatywności, ekspresji językowej czy interakcji z innymi osobami). Duża rozpiętość tematyczna dostępnych gier do nauki angielskiego, niemieckiego, hiszpańskiego, francuskiego i włoskiego oraz możliwość rozgrywania wielu z nich na różnych poziomach trudności umożliwią dopasowanie rozgrywki do potrzeb i możliwości seniorów oraz okoliczności, w których rozgrywka będzie się odbywała.

Kursy językowe dla seniorów czy nauka samodzielna?

Gry sprawdzą się w przypadku zorganizowanych zajęć prowadzonych przez szkoły językowe czy uniwersytety trzeciego wieku jako uzupełnienie treści nauczania zawartych w podręczniku wiodącym. Mogą też stanowić kanwę luźnych zajęć ukierunkowanych na ćwiczenie języka, w przypadku których proces nauczania przebiega pod kierownictwem lektora bądź bez jego udziału. Jeżeli nauka przebiegać ma bez nauczyciela, seniorzy mogą skorzystać z dołączonych do gier instrukcji w języku polskim umożliwiających natychmiastowe wdrożenie się w zasady gry bez konieczności objaśniania ich graczom przez osobę prowadzącą.

Aktywność towarzyska

Jedną z trudności, z którymi borykają się osoby w starszym wieku, jest stopniowe zamierzone lub mimowolne wykluczenie z aktywności towarzyskiej i społecznej. Gry, dzięki walorom uspołeczniającym, w tym aktywizacji umiejętności interpersonalnych, animizacji interakcji z innymi użytkownikami oraz motywowania do wspólnej rywalizacji, pomogą odświeżyć życie towarzyskie, a w warunkach domowych staną się dobrym sposobem na wspólne spędzenie czasu z wnuczkami czy pozostałymi członkami rodziny.

Skuteczność

Jako że osoby w kwiecie wieku z reguły są bardziej świadomymi uczniami niż młodzi uczniowie, a ponadto mogą poświęcić się nauce bez stresu towarzyszącego nauce szkolnej, niejednokrotnie będą w stanie wyciągnąć z gier podobny zysk edukacyjny jak w przypadku nauczania innych grup wiekowych pomimo potencjalnych należnych wiekowi deficytów pamięci oraz zmniejszonej podatności na przyswajanie wiedzy.