Gry znacząco ułatwiają naukę języka osobom w kwiecie wieku, a ich zabawowa formuła podobnie jak w przypadku dzieci i młodzieży zadziałała aktywizująco i ze zbliżoną skutecznością pomoże w zapamiętywaniu słówek i zwrotów.
Osoby starsze chętnie sięgają po różnego rodzaju gry towarzyskie i logiczne, o czym świadczy spora popularność gier karcianych i planszowych w miejscach takich jak świetlice osiedlowe czy kluby seniora. Z wiekiem nie przestajemy chcieć się bawić i interesująco spędzać czasu, a perspektywa wspólnej zabawy i pogimnastykowania umysłu pozostaje dla wielu osób atrakcyjna na każdym etapie życia. Formuła gier karcianych i planszowych jest zatem uniwersalna i funkcjonuje jako zajmująca rozrywka bez względu na wiek, a w kontekście nauki języka wzmacnia skuteczność procesu zapamiętywania słownictwa i konstrukcji językowych oraz rozwija zdolność swobody wypowiedzi.
Seniorzy, czyli kto?
Gry do nauki języków angielskiego, niemieckiego, hiszpańskiego, francuskiego i włoskiego mogą być z powodzeniem stosowane nie tylko przez osoby 50+, czy sześćdziesięciolatków, ale praktycznie przez każdego, kto jest otwarty na poznawanie języka obcego i wyraża minimalną gotowość do nauki. Zabawa z grami nie wymaga wysiłku i może być rozgrywana przez osoby o różnej kondycji intelektualnej czy motorycznej oraz o różnym stopniu umiejętności językowych.
Osiągnięcie konkretnych celów czy hobby?
Wielu seniorów to osoby nadal czynne zawodowo, które w związku z wykonywaną pracą odczuwają potrzebę nauczenia się nowego języka lub poprawienia umiejętności komunikacyjnych w języku, który już znają, bądź uczyli się go w przeszłości, ale nigdy nie posiedli zdolności swobodnego posługiwania się nim. Inne osoby z kolei w związku ze zmniejszeniem aktywności zawodowej i w konsekwencji większą ilością czasu na rozwój osobisty pragną rozwinąć umiejętność komunikowania się w danym języku ze względu na zamiar podróżowania, planowanej przeprowadzki do innego kraju bądź dla czystej przyjemności i chęci gimnastykowania swoich sprawności intelektualnych.
Jakie gry językowe i dla jakich seniorów?
Podobnie jak w przypadku użytkowników z młodszych grup wiekowych dobór gier powinien być uzależniony od pożądanych celów edukacyjnych takich jak poznawanie słówek z konkretnej dziedziny, opanowanie zasad gramatycznych, ćwiczenie wymowy czy stymulacja mówienia. Innymi istotnymi czynnikami są wyjściowe umiejętności językowe seniorów oraz preferowana przez nich forma gry (na przykład gra planszowa lub karciana, losowa bądź strategiczna, wymagająca różnego stopnia kreatywności, ekspresji językowej czy interakcji z innymi osobami). Duża rozpiętość tematyczna dostępnych gier do nauki angielskiego, niemieckiego, hiszpańskiego, francuskiego i włoskiego oraz możliwość rozgrywania wielu z nich na różnych poziomach trudności umożliwią dopasowanie rozgrywki do potrzeb i możliwości seniorów oraz okoliczności, w których rozgrywka będzie się odbywała.
Kursy językowe dla seniorów czy nauka samodzielna?
Gry sprawdzą się w przypadku zorganizowanych zajęć prowadzonych przez szkoły językowe czy uniwersytety trzeciego wieku jako uzupełnienie treści nauczania zawartych w podręczniku wiodącym. Mogą też stanowić kanwę luźnych zajęć ukierunkowanych na ćwiczenie języka, w przypadku których proces nauczania przebiega pod kierownictwem lektora bądź bez jego udziału. Jeżeli nauka przebiegać ma bez nauczyciela, seniorzy mogą skorzystać z dołączonych do gier instrukcji w języku polskim umożliwiających natychmiastowe wdrożenie się w zasady gry bez konieczności objaśniania ich graczom przez osobę prowadzącą.
Aktywność towarzyska
Jedną z trudności, z którymi borykają się osoby w starszym wieku, jest stopniowe zamierzone lub mimowolne wykluczenie z aktywności towarzyskiej i społecznej. Gry, dzięki walorom uspołeczniającym, w tym aktywizacji umiejętności interpersonalnych, animizacji interakcji z innymi użytkownikami oraz motywowania do wspólnej rywalizacji, pomogą odświeżyć życie towarzyskie, a w warunkach domowych staną się dobrym sposobem na wspólne spędzenie czasu z wnuczkami czy pozostałymi członkami rodziny.
Skuteczność
Jako że osoby w kwiecie wieku z reguły są bardziej świadomymi uczniami niż młodzi uczniowie, a ponadto mogą poświęcić się nauce bez stresu towarzyszącego nauce szkolnej, niejednokrotnie będą w stanie wyciągnąć z gier podobny zysk edukacyjny jak w przypadku nauczania innych grup wiekowych pomimo potencjalnych należnych wiekowi deficytów pamięci oraz zmniejszonej podatności na przyswajanie wiedzy.
Z charakterystyką poszczególnych gier do nauki angielskiego, niemieckiego, hiszpańskiego, francuskiego i włoskiego można zapoznać się na niniejszej stronie oraz na stronie ettoi.pl.
Nazywamy się ET TOI i istniejemy po to, abyś mógł uczyć się lub nauczać języka obcego łatwo, przyjemnie i skutecznie :) Wraz ELI PUBLISHING – pierwszym na świecie zespołem edukacyjnym, który w koncepcji nauczania położył nacisk na ideę nauki języka za pomocą gier i zabaw, a obecnie największym na świecie wydawcą gier o charakterze językowym – propagujemy gry, quizy, układanki i zabawy oparte na elementach rywalizacji, czyniąc z nich istotny element kształcenia językowego u dzieci, młodzieży i dorosłych. Serwujemy Ci praktyczne opracowania metod uczenia przy pomocy gier w postaci gotowych scenariuszy zabaw i rozgrywek towarzyszących grom ELI, a także rozwiązania uzupełniające, takie jak kostki edukacyjne. Wszystkie materiały opracowywane są pod czujnym okiem metodyków nauczania zgodnie z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego.
Skąd czerpiemy wiedzę? Na niniejszej stronie publikujemy wyłącznie autorskie artykuły oparte na naszych autentycznych, ponad dwudziestoletnich, często pionierskich doświadczeniach, obserwacjach i klasyfikacjach, konfrontując je z aktualnym stanem wiedzy z dziedziny dydaktyki nauczania oraz psycholingwistyki. Polecamy wyłącznie przetestowane gry. Jesteśmy najbogatszym w sieci źródłem informacji o grach językowych.
Wydawnictwo ET TOI
oficjalny reprezentant ELI w Polsce
ul. Horaka 1
30-433 Kraków
Polska
Skontaktuj się z nami w sprawie gier językowych
tel. 12 383 24 94
tel. 695 593 454