FAQ – pytania i odpowiedzi dotyczące praktycznego wykorzystania gier językowych

Gry językowe - pytania i odpowiedzi (FAQ)

Gra językowa - Czym jest i do czego służy?

Gra językowa to materiał edukacyjny zaprojektowany na bazie popularnych zasad gier w karty, w kości lub na bazie tradycyjnych gier planszowych i towarzyskich. Służy do nauki języka obcego (w szczególności nauki słownictwa, zasad gramatycznych, konstrukcji komunikacyjnych) poprzez zabawę i praktykę. Czytaj więcej…

Kto wymyślił gry językowe?

Idea gier i zabaw, nie tylko jako czystej rozrywki, przyświecała ludzkości już od czasów starożytnych, jednak dopiero w XX wieku lingwiści docenili użyteczność mechanizmów gier jako narzędzi wspierających naukę języków obcych. Pierwszym wydawcą gier do nauki języków był instytut językowy European Language Institute, popularyzujący gry językowe już od lat ’60 – obecnie funkcjonujący jako wydawnictwo językowe ELi. Czytaj więcej…

Do nauki których języków służą gry językowe?

Z racji powszechności użycia języka angielskiego najpopularniejsze i najczęściej używane są gry uczące właśnie tego języka, jednak istnieje także cała gama gier do nauki języków: niemieckiego, hiszpańskiego, francuskiego, włoskiego, rosyjskiego czy chińskiego.

Czy gry językowe przeznaczone są tylko dla dzieci?

Gry językowe skierowane są do szerokiego grona odbiorców – od dzieci, przez nastolatki i młodzież, aż po dorosłych. Zasadniczo wiek nie ma znaczenia, gdyż mechanizmy gier i zabaw mają dobroczynny wpływ edukacyjny na człowieka przez cały okres jego życia. Czytaj więcej…

Czy gry nadają się bardziej do pracy indywidualnej, czy raczej grupowej?

Większość gier została zaprojektowana z myślą o pracy w parach lub grupach, ale wiele z nich sprawdza się także w nauczaniu indywidualnym, szczególnie z nauczycielem lub rodzicem.

Czy gier można używać samodzielnie?

Gry mogą być używane w pojedynkę, jakkolwiek w tej sytuacji wiele z proponowanych form gier i zabaw będzie wymagało nieco innego podejścia niż w przypadku gry w co najmniej dwie osoby. W takiej sytuacji różnić może się także stopień i charakter oddziaływania dydaktycznego poszczególnych rozgrywek. Materiał językowy będzie miał tę samą wartość edukacyjną.

Czy można uczyć się języka poprzez gry językowe bez nauczyciela?

Jak najbardziej! Prowadzącym, który przedstawia uczestnikom reguły gry i koordynuje rozgrywkę może być nauczyciel, rodzic lub opiekun, przy czym obecność takiej osoby i jej stopień zaangażowania w grę są uzależnione od tego, na ile gra ma służyć realizacji określonych celów dydaktycznych. Obecność nauczyciela nie jest zatem konieczna, jednak w niektórych konkretnych kontekstach edukacyjnych może okazać się pomocna.

Jak zacząć używać gier bez nauczyciela?

Gry językowe bazują na zasadach znanych gier, a reguły rozgrywek opisane są w towarzyszących grom instrukcjach. Nie trzeba być nauczycielem ani znać się na metodyce nauczania, aby rozpocząć zabawę z grami językowymi.

Skąd wiadomo, jak grać w konkretną grę językową?

Każda gra posiada instrukcję w języku polskim i obcym. Jeżeli więc gra służy do nauki angielskiego, obok angielskiej wersji instrukcji zredagowana jest także instrukcja po polsku. Osoby przystępujące do rozgrywki nieznające danego języka obcego w stopniu umożliwiającym samodzielne zrozumienie zasad w danym języku mają więc zawsze do dyspozycji instrukcję polską. Nie powinny mieć zatem najmniejszych problemów ze zrozumieniem reguł poszczególnych wariantów prowadzenia gry.

Czy w grę językową gra się zawsze tak samo?

Każda gra obok rozgrywki domyślnej oferuje wiele scenariuszy gier i zabaw z wykorzystaniem elementów gry. Mając do dyspozycji daną grę językową można grać w nią na wiele sposobów. W niektórych przypadkach jest to dziesięć lub kilkanaście form rozgrywek.

Czy mogę używać gier językowych w edukacji domowej?

W sytuacji wykorzystania w domu gry doskonale służą zarówno do indywidualnych lekcji z rodzicem lub nauczycielem jak i do zabaw edukacyjno-towarzyskich w rodzinnym gronie angażując, motywując i wspierając praktyczne ćwiczenie języka.

Czy gry mają jakieś poziomy trudności? Jak je rozpoznać?

Wszystkie gry zostały opracowane z uwzględnieniem tzw. standardów ESOKJ (Europejski System Opisu Kształcenia Językowego) – od poziomu początkującego (A1) aż do poziomu zaawansowanego (C1/C2). Poziomy te stosowane są w podręcznikach do nauki języków. Są też punktem odniesienia dla Polskiego Ministerstwa Edukacji. Każda gra zawiera informację o poziomie trudności, dzięki czemu łatwo można dobrać odpowiednią grę do poziomu własnej znajomości języka lub kompetencji językowych uczniów.

Czy gry językowe są zgodne z podstawą programową MEN?

Tak – jako że gry wspierają rozwój kompetencji zgodnych z europejskim systemem ESOKJ, są również zbieżne z polską podstawą programową i korespondują z tematami poruszanymi w podręcznikach szkolnych, a także na egzaminach takich jak egzamin ósmoklasisty czy matura.

Jak wykorzystać gry językowe na lekcjach?

W kontekście szkolnym gry świetnie sprawdzają się jako baza tematyczna bądź dodatek do lekcji realizowanej z podręcznikiem, a także jako narzędzie do powtórek bądź wprowadzenie tematyczne do pracy domowej.

Czy gry mają sens w erze sztucznej inteligencji?

Tak, co więcej, korzystanie ze sztucznej inteligencji może świetnie uzupełniać zabawę opartą o tradycyjne karty, plansze i pionki. Czytaj więcej…

Czy gry językowe da się wykorzystać w nauczaniu online?

Tak – dzięki zastosowaniu funkcjonalności narzędzi służących prowadzeniu nauczania na odległość gry językowe – pomimo materialnej postaci kart czy plansz  – można wykorzystać także do prowadzenia zajęć językowych online. Wiele gier zawiera sugestie zastosowania tych klasycznych rekwizytów w nauce zdalnej.

Czytaj także:

Gry językowe w nauczaniu zdalnym część I

Gry językowe w nauczaniu zdalnym część II

Czy gry są odpowiednie dla dzieci z dysleksją lub trudnościami w nauce spowodowanymi ADHD?

Wiele gier bazuje na metodach multisensorycznych i wizualnych, oraz sprzyjających ćwiczeniu koncentracji, co czyni je bardziej przystępnymi dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Czytaj więcej…

Czy zakup gry językowej dla dziecka to dobry pomysł?

Jak najbardziej. Gra językowa to świetny wybór, choć być może w przypadku mniejszych dzieci na początkowym etapie korzystania z gry wskazane będzie wsparcie rodzica, który wprowadzi dziecko w reguły gry i zachęci do wspólnej  zabawy.

Sprawdź także listę rzeczy, które powinieneś sprawdzić przed zakupem gry językowej.